Cookies zijn kleine bestanden die deze website met pagina’s meestuurt. Uw browser slaat ze op de harde schijf van uw computer op. Er zijn meerdere soorten cookies voor verschillende doelen. Voor het plaatsen van sommige van deze cookies is toestemming nodig. Meer over de cookies die wij gebruiken, de gegevens die verzameld worden, uw rechten en hoe u uw toestemming of gegevens kunt wijzigen leest u in ons Cookiebeleid.
Marieke Hup: ''Hoe is het nu met de minutenregistratie?''
Marieke is vier jaar geleden bij Amaris gestart als stagiair wijkverpleegkundige tijdens haar hbo-V opleiding. Na haar studie is zij als wijkverpleegkundige blijven ‘hangen’ bij Amaris en werkte als zodanig tijdens en na de afschaf van de minutenregistratie. Het afgelopen jaar heeft Marieke zich vooral beziggehouden met onderzoek naar ambulante ontwikkeling op onze locatie Gooizicht. In 2019 heeft Amaris een projectgroep ‘van registreren naar regisseren’ opgestart en Marieke was hiervan projectleider.
Wat is de minutenregistratie?
De minutenregistratie is het verantwoorden van elke gewerkte vijf minuten. Dat ging zo: je dag werd gepland (langs welke cliënten je moest gaan, je route etc.), maar alles wat je daaromheen deed, moest je per vijf minuten registreren. Denk bijvoorbeeld aan reistijd, een overleg, belmomenten etc. Alles moest apart bijgehouden worden.
De verzekeraar betaalde alleen voor alles wat geregistreerd was. Was iets niet geregistreerd, dan werd er niet betaald. Al deze administratieve zaken slokten dagelijks per dienst zeker een half uur tijd op. Een tijdrovende bezigheid dus.
Hoe is de afschaf tot stand gekomen?
In 2018 besloot demissionair VWS-minister Hugo de Jonge dat er een convenant moest komen: ‘afschaffen minutenregistratie’. De sector is afgelopen jaren aan de slag gegaan om hier gevolg aan te geven. Een verandering in tijdsregistratie is een lastig onderwerp; het raakt namelijk bijna alle interne processen en cultuur in een organisatie. Amaris laat zien dat het afschaffen van de minutenregistratie werkelijk werkt en deelt de successen graag met andere zorgorganisaties.
Registreren jullie nog iets?
Helemaal niet meer qua tijd. We maken een zorgplan en indiceren vooraf hoeveel tijd we nodig hebben. Deze indicatie wordt gedeclareerd bij de verzekeraars. We denken niet meer in minuten, maar in een plan. Het zorgplan is de basis, het vervangt de verantwoording van de minutenregistratie.
We werken nu in 8-uurs diensten en niet meer in geregistreerde uren. Dit is heel aantrekkelijk, want dat betekent dat je meer de regie over je werk hebt. Dat gegeven trekt ook weer pas afgestudeerde jonge mensen aan. Het is natuurlijk ook niet aantrekkelijk als je voor een korte dienst zes keer in de week moet komen werken. Daar zien jonge mensen al gauw vanaf.
Zijn wij de enige die dit doen?
Wij zijn een inspiratiebron voor andere zorgorganisaties in Nederland op het gebied van het succesvol afschaffen van de minutenregistratie. We hebben onlangs bij ActiZ - brancheorganisatie zorg - een Webinar gehouden hoe we dit voor elkaar hebben gekregen en we helpen andere zorgorganisaties ook graag om deze transitie door te maken.
Hoe reageren onze cliënten?
Doordat wij niet meer gericht zijn op het denken in minuten, maar op de inhoud van ons vak, zorgt dit voor rust in ons werk. We doen waar we goed in zijn en krijgen meer vertrouwen in ons werk zonder die registratielast. De cliënten merken dat we meer rust hebben. De nadruk wordt nu gelegd op de zorgplannen en deze zijn enorm actueel. Dit draagt bij aan de professionalisering van ons vak, daar hebben onze cliënten alleen maar voordeel bij.
Is je werkplezier toegenomen?
Enorm! Wij werkten ook met een productiviteitradar, die berekende hoe productief je dag was. Dit werd gemeten aan de hand van de tijd die je besteedde aan cliënten, dus exclusief alle administratieve zaken of belletjes. Als je aan het einde van een werkdag dacht; ‘Zo…wat heb ik toch een lekkere productieve dag gehad’ en dan keek je op de radar om tot de conclusie te komen dat deze superlaag stond. Dat was natuurlijk super demotiverend. Nu we daar ook van af zijn, is het werk veel plezierig en kan ik en mijn wijkcollega’s ons echt focussen op waar we goed in zijn!