De mensen van Amaris: Hilbert Vos vertelt

Even voorstellen
Ik ben Hilbert Vos, voordat ik als verpleegkundige aan de slag ging, ben ik 12,5 jaar geleden als medewerker welzijn op locatie Voor Anker in Huizen begonnen. Vanaf dat moment ben ik meer zorgtaken gaan doen. Vanwege mijn VWO-vooropleiding werd mij de opleiding verpleegkunde aangeboden. Deze kans greep ik met beide handen aan! Nu ben ik alweer twee jaar als verpleegkundige bij Amaris aan het werk. Naast mijn werk als verpleegkundige ben ik ook werkzaam als leercoach op locatie Schoonoord in Baarn.
Ouderenzorg
Via mijn moeder ben ik in de ouderenzorg terechtgekomen. Eerst had ik bijbaantjes bij bijvoorbeeld de AH, maar door haar ben ik uiteindelijk als vakantiekracht in voor Anker aan de slag gegaan. Dat vakantiebaantje beviel mij zo enorm goed, dat ik ben blijven ‘hangen’.
Ik vind het mooi dat ik wat voor ouderen kan betekenen. Zij hebben namelijk hun hele leven iets voor ons betekend en nu is het tijd dat ik wat voor hen kan terug doen.
De opleiding verpleegkunde
De opleiding tot verpleegkundige werd mij destijds aangeboden door mijn manager. Ik vond de combinatie van het werken en leren ideaal. De ‘traditionele’ manier van leren zag ik niet altijd zitten, maar als je de hele week werkt en maar één dag naar school hoeft én dan ook nog betaald krijgt... ik was om! Mijn opleiding heeft in totaal drie jaar geduurd. Tijdens de opleiding switch je ook van leerplek, zodat je je horizon en werkervaring kan verbreden binnen de doelgroepen.
Wat ik destijds heel mooi vond, was de diversiteit van leerlingen binnen mijn opleiding. Al mijn klasgenoten waren zo divers, denk aan bijvoorbeeld leeftijdsverschil en achtergrond. Dat was echt een pluspunt. Iedereen had een eigen kijk op de opleiding. We kregen ook echt de ruimte om daar zelf invulling aan te geven. Ik leerde enorm veel van mijn klasgenoten door de diverse inzichten en verschillende levenservaringen en dat heeft natuurlijk bijgedragen aan nieuwe eigen inzichten.
Leercoach
Nu ik leercoach ben, kan ik leerlingen op weg helpen tijdens hun opleiding. Ik weet als oud-student wat ze doormaken en waar ze mee (kunnen) zitten. Daardoor kan ik zorgen voor een veiligere werkplek en een vertrouwd gevoel en ruimte om fouten te mogen maken. Door vragen te stellen en fouten te maken laat je ook weer initiatief zien om te leren en dat is heel belangrijk. Het grootste verschil dat ik zie met de nieuwe manier van opleiden (‘Flow’) vergeleken met 'vroeger’ is dat leerlingen veel meer eigen initiatief moeten tonen. Aan het begin komt er ontzettend veel op ze af en dat merken we ook. Je moet echt je eigen structuur vinden en dat duurt soms wel even. Maar zodra ze een structuur vinden, zie je ook echt dat ze in een ‘flow’ komen. Ze laten in een hele korte periode een enorme groei zien. Daarom bied ik als leercoach ook extra begeleiding aan het begin, want daarna pakken ze het gauw zelf op.
Als leercoach krijg ik ook veel van leerlingen terug. Doordat ze vragen stellen, blijf ik ook continu leren. Bijkomend voordeel is dat veel leerstof wordt herhaald en dat kan natuurlijk nooit kwaad!
Wat wil je meegeven
De ouderenzorg biedt een hele andere uitdaging dan bijvoorbeeld de zorg in een ziekenhuis, op zowel praktisch als sociaal gebied. Onze mensen wonen op onze werkplek. Je kijkt samen met de bewoners hoe je er wat moois van kan maken. Samen met andere disciplines en naasten lever je de beste zorg. Deze doelgroep geeft mij ook de meeste voldoening, je krijgt zo ontzettend veel liefde terug.
- Hilbert Vos, verpleegkundige en leercoach bij Amaris