sluiten

Ingrid Berends: ''Hoe is het nu met Beeldzorg?''

Ingrid Berends, Casemanager dementie in Nijkerk, besloot vorig jaar gehoor te geven aan de oproep om Innovatie ambassadeur bij Amaris te worden. Met name voor haar cliënten met dementie is dit een handig middel. ”Het vormt een prima ondersteuning voor de wijkteams. Je bent minder tijd kwijt aan het langsgaan bij cliënten en kunt toch nog zorg bieden. Door Beeldzorg te bieden, speelt Amaris heel goed in op de ontwikkeling waarbij cliënten steeds langer thuis wonen. Dat maakt deze organisatie zo’n fijne plek om te werken.”

Een wijkverpleegkundige of casemanager kan goed inschatten wie geschikt is voor Beeldzorg en wie niet. Deze collega maakt een zorgplan met uitleg waarom Beeldzorg bij de cliënt zou passen. Om het vervolgens te kunnen leveren, krijgen cliënten een eigen tablet: de Compaan, een gebruiksvriendelijk apparaat. Ingrid: “Onze cliënten kunnen er makkelijk mee overweg. Voor ons ideaal, want we kunnen de zorg blijven bieden, ondanks personeelstekorten die er nu zijn en in de toekomst.”

Weerstand
“Vanuit mijn functie zet ik Beeldzorg in voor cliënten met dementie. Ik introduceer de Compaan ook echt als onderdeel van mijn werk en niet als keuze. Er is namelijk nogal veel weerstand bij ouderen. Mensen zijn huiverig, omdat ze geen ervaring hebben met digitale middelen. Maar het mooie van de Compaan is dat je niets fout kunt doen. Dat maakt de drempel laag. En juist nu veel activiteiten door corona wegvallen, is het belangrijk dat ouderen alsnog geprikkeld worden. Zeker voor mensen met dementie is dat zo. Ze zitten soms de hele dag binnen, vaak alleen. Met de Compaan heb je door te beeldbellen  makkelijk contact. Je kunt ook nog eens de krant lezen, foto’s bekijken, muziek luisteren, spelletjes spelen en nog veel meer. In contact blijven met anderen is zo belangrijk! Dat zorgt voor minder eenzaamheid.“

Fan
Hoewel Ingrid erg enthousiast is over Beeldzorg, benadrukt ze dat het niet de zorg mag overnemen. “Het is een aanvulling en steun. Als iemand in een crisissituatie zit of als ze een vraag hebben, dan pak je de Compaan erbij. Je ziet de cliënt en weet direct wat er aan de hand is.” Ook Ingrid zelf moest even wennen aan Beeldzorg. “Ik was nog niet direct fan, het voelde nog niet ‘eigen’. Maar als je dan ziet hoeveel mensen hierdoor langer zelfstandig kunnen blijven functioneren, dan kun je er niet meer omheen. En dan merk je vanzelf hoe handig het is. Amaris stimuleert mij hiermee ook om mezelf te blijven ontwikkelen in mijn functie.

Toekomst
“We zijn volop in ontwikkeling,” vertelt Ingrid met het oog op de toekomst. “Ik verwacht zeker meer innovatie. De eerste innovaties worden meestal eerst in verpleeghuizen uitgerold, daardoor had ik altijd het gevoel dat de Thuiszorg achter bleef. Ik ben daarom erg blij dat ik als ambassadeur voor deze doelgroep kan opkomen. Cliënten blijven in de toekomst alleen maar langer thuis wonen. Door deze vorm van technologie kunnen wij dit ondersteunen. Dat zijn alleen maar mooie ontwikkelingen.”

 

Benieuwd hoe onze cliënten beeldzorg ervaren? Bekijk onze beeldzorgfilm: Amaris Beeldzorg - YouTube

Deel deze pagina
Heb je een vraag?
Stel jouw vraag direct aan onze recruiters 085 - 021 31 20 Stuur een e-mail
Welkom bij Amaris! Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies zijn kleine bestanden die deze website met pagina’s meestuurt. Uw browser slaat ze op de harde schijf van uw computer op. Er zijn meerdere soorten cookies voor verschillende doelen. Voor het plaatsen van sommige van deze cookies is toestemming nodig. Meer over de cookies die wij gebruiken, de gegevens die verzameld worden, uw rechten en hoe u uw toestemming of gegevens kunt wijzigen leest u in ons Cookiebeleid.

Amaris maakt gebruik van cookies
Meer weten, toestemming of gegevens wijzigen? Lees ons Cookiebeleid.